Suomen hallinto kokee pian suuren muutoksen. Paljon valtaa ja tehtäviä siirtyy kunnilta hyvinvointialueille. Suomessa on vähän yli 300 kuntaa. Ne ovat tähän asti järjestäneet itse asukkaidensa sosiaali- ja terveyspalvelut.
Monet kunnat ovat pieniä. Sote-uudistus tehdään siksi, että kuntien rahat eivät riitä palvelujen järjestämiseen. 21 hyvinvointialuetta alkaa järjestää sosiaali- ja terveyspalveluja. Suurilla hyvinvointialueilla on enemmän voimia järjestää palveluja kuin pienillä kunnilla.
Tavoitteena paremmat palvelut
Uudistuksen tavoite on, että suomalaiset saavat nopeammin niitä palveluja, joita he tarvitsevat. Sairaudet pitäisi havaita ja hoitaa terveyskeskuksissa nopeasti. Sosiaalityöntekijöiden pitäisi huomata ja ratkaista nopeasti ongelmat, jota liittyvät esimerkiksi köyhyyteen tai masennukseen.
Hyvinvointialueilla terveyskeskusten toiminta laajenee. Jossain niitä kutsutaan sosiaali- ja terveyskeskuksiksi, toisaalla hyvinvointikeskuksiksi. Tavoite on, että potilas saa kaikki palvelut yhdellä käynnillä.
Tärkeä tavoite on myös tasa-arvo. Se tarkoittaa, että kaikki suomalaiset saisivat yhtä hyviä palveluja.
Lisää tietoa aiheesta löydät sivulta soteuudistus.fi.

terveyden kehittämisessä,Näihin vaaleihin osallistuminen on tärkeää tärkeää