Pankit ja talouden tutkimuslaitokset julkaisevat säännöllisesti ennusteita, jotka arvioivat, miten talous kehittyy. Viime aikoina kaikkia ennusteita on korjattu parempaan suuntaan. Näin teki viimeksi valtiovarainministeriö, joka yleensä on hyvin varovainen ennustaja.
Kasvulle monia syitä
Kasvu johtuu monesta syystä. Maailmantalous on piristynyt, ja suomalaisten yritysten tuotteita myydään enemmän ulkomaille. Suomeen on tulossa muutamia uusia tehtaita, joihin syntyy paljon uusia työpaikkoja. Uudenkaupungin autotehtaalla valmistetaan pian Mercedes Benzin autoja. Äänekoskelle Keski-Suomeen tulee uudenlainen selluloosatehdas.
Työllisyys on hieman parantunut. Suomalaiset uskovat parempaan tulevaisuuteen ja kuluttavat enemmän. Sekin piristää taloutta.
Mutta kasvu on vielä heikkoa.
Lähteet Helsingin Sanomat, Yle
