Perhossa Keski-Pohjanmaalla on paljastunut susien salakaato. Poliisin mukaan kolme sutta ammuttiin Perhossa toissa viikonloppuna. Susien salakaato oli suunniteltua ja hyvin järjestettyä. Kokenut metsästysporukka käytti kaadoissa apunaan moottori- kelkkoja ja nykyaikaista tekniikkaa. Perhossa asui viiden suden lauma.
Poliisi pidätti 17 hengen porukasta kuusi ihmistä. Poliisi tutkii tapausta törkeänä metsästysrikoksena.
Suomessa on Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitoksen mukaan noin 150 sutta. Susien määrä on pienentynyt viime vuosina salakaatojen ja runsaiden pyyntilupien takia. Susi luokitellaan erittäin uhanalaiseksi lajiksi. Susi on rauhoitettu eläin Suomessa.
Riista ja kalatalouden tutkimuslaitoksen erikoistutkijan Ilpo Kojolan mukaan susikanta on romahtanut Suomessa. Kojolan mukaan ilmeisin syy siihen ovat nimenomaan salakaadot. Kojola muistuttaa, että susia häviää jatkuvasti. Laillisten pyyntilupien mukaan viime vuonna metsästettiin vain 20 sutta. Suomi on Euroopan unionin tarkkailussa laittomien susien tappamisten takia.