Suomi tiukensi ohjeita

Teksti: Petri Kiuttu
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 12.08.2020

Suomi on tiukentanut matkustusohjeita. Kun matkustaja palaa ulkomailta Suomeen, hän voi joutua kahden viikon karanteeniin.

Karanteeniohje koskee sellaisia maita, joihin matkustamista ei suositella. Nämä maat ovat niin sanottuja riskimaita. Riskimaa tarkoittaa maata, jossa koronatapauksia on enemmän kuin Suomessa. Riskimaita ovat esimerkiksi Balkanin maat.

Kun matkustaja palaa riskimaasta Suomeen, hänen on oltava 14 vuorokautta karanteenissa. Viranomaiset voivat määrätä karanteenin ja koronatestin.

Karanteenin aikana aikuiset eivät saa mennä töihin eivätkä opiskelemaan. Lapset eivät saa mennä kouluun tai päiväkotiin. Suomen hallitus ei halua, että Suomen kansalaiset matkustavat riskimaihin.

Suomessa oli tiistaina 11. elokuuta 22 uutta koronatartuntaa. Edellisen viikon aikana löytyi kaikkiaan yli 130 uutta koronatartuntaa.

Suomen tilanne on edelleen hyvä

Suomessa oli löytynyt tiistaihin 11. elokuuta mennessä  7 623 koronavirustartuntaa. Koronavirukseen oli kuollut 333 ihmistä. Määrä on edelleen hyvin pieni, jos sitä vertaa muiden maiden lukuihin.

Koronavirus leviää kuitenkin jälleen myös Suomessa. Kesä–heinäkuussa tartuntoja oli erittäin vähän.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) pääjohtaja Markku Tervahauta on huolestunut koronavirustapausten kasvusta.

Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin (Hus) johtaja Lasse Lehtonen uskoo, että myös Suomessa otetaan uudelleen käyttöön rajoituksia.

Sosiaali- ja terveysministeri Aino-Kaisa Pekonen suosittelee etätyötä, jos siihen on mahdollisuus.

Suomen tilanne on aika hyvä, jos sitä vertaa muihin  Euroopan ja maailman maihin.

Lähteet STT, Yle, HS

Yksi kommentti artikkeliin ”Suomi tiukensi ohjeita”

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)