Budjettineuvotteluista käytetään myös nimitystä budjettiriihi.
Suomen valtio lainaa ensi vuonna paljon rahaa. Talousarvio on 10,7 miljardia euroa alijäämäinen. Valtio ottaa siis melkein 11 miljardia euroa lisää velkaa. Suomi lainasi tänä vuonna yli 17 miljardia euroa.
Suomi ei ole ainoa maa, joka velkaantuu
Valtion lainaamat summat ovat valtavan suuria. Suomi ei kuitenkaan ole ainoa Euroopan eikä maailman maa, joka ottaa paljon velkaa. Suurin osa Euroopan unionin jäsenmaista ottaa paljon velkaa. Suomi käyttää koronaepidemian hoitamiseen melkein 1,5 miljardia euroa.
Koronavirus on vaikuttanut paljon Suomen talouteen. Monet elinkeinot ovat kärsineet epidemian takia. Vientiteollisuus on suurissa vaikeuksissa. Matkailualan tilanne on erittäin huono.
Työllisyyden täytyy parantua
Hallituksen on pakko saada työllisyys nousuun. Yhä useamman ihmisen täytyy siis päästä töihin. Hallitus pyrkii siihen, että ainakin 30 000 uutta työpaikkaa syntyy lähivuosina.
Kunnat saavat valtiolta lisää tukea, jotta ne voivat hoitaa koronasta aiheutuneita kuluja.
Hallitus alentaa varhaiskasvatuksen maksuja ja tehostaa työnhaun menetelmiä.
Lähteet STT, Yle, HS
