Suomi on jälleen maailman onnellisin maa. Kansainvälinen vertailu julkaistiin torstaina. Suomi voitti vertailun jo 8. kerran peräkkäin. Tanska sijoittui vertailussa sijalle 2. Myös muut Pohjoismaat eli Islanti, Ruotsi ja Norja sijoittuivat hyvin.
Costa Rica ja Meksiko ovat ensimmäistä kertaa maailman 10. onnellisimman maan joukossa. Yhdysvaltojen eli USA:n sijoitus listalla on kaikkien aikojen huonoin. Yhdysvallat on sijalla 24.
Vertailun viimeisellä sijalla on Afganistan. Äärijärjestö Taliban otti Afganistanissa jälleen vallan vuonna 2021.
Helsingin yliopiston tutkija Jennifer De Paola ei ole yllättynyt siitä, että Suomi menestyy onnellisuustutkimuksessa niin hyvin.
– Onnellisuus liittyy moniin erilaisiin asioihin. Suomessa luotetaan yhteiskuntaan ja viranomaisiin. Suomessa tasa-arvo ja sosiaaliturva ovat myös hyvällä tasolla, De Paola sanoo STT:n haastattelussa. De Paola on syntynyt Italiassa, mutta asuu Suomessa.
– Suomalainen yhteiskunta on hyvin joustava. Suomessa on suhtauduttu hyvin esimerkiksi siihen, jos ihminen haluaa opiskella uuden ammatin aikuisena.
The World Happiness -raportin kustantaja on Yhdistyneet kansakunnat eli YK.