Suomi menee kiinni

Teksti: Kaisa Kaatra
Kuva: Kaisa Kaatra
Uutinen julkaistu: 23.04.2013

Sipulikukat alkavat kukkia pihoilla huhtikuun lopulla. Voit istuttaa kesäkukat ulos, kun ilma on tarpeeksi lämmin.

Juhannuksena sanotaan, että Suomi menee kiinni. Sanonta tarkoittaa, että juhannuksen jälkeen monet kaupat ja virastot ovat kiinni. Koko Suomi lomailee. Juhannusta vietetään tulevana viikonloppuna 21.–23.6.

Useimmat suomalaiset haluavat viettää kesälomaansa keskikesällä ja matkustaa kesämökille tai lomamatkalle. Kun kaikki haluavat lomailla samaan aikaan, kaupat ja virastot sulkeutuvat. Ovelle laitetaan lappu: Avoinna jälleen elokuussa.

Kokon poltto on juhannuksen vanha perinne. Kokko kootaan yleensä rannalle tai rantaveteen, jossa sen polttaminen on turvallista. Kokon polttoon tarvitaan paloviranomaisten lupa.

Ikävä kyllä myös liikenne- ruuhkat kuuluvat juhannuksen perinteisiin. Kaupunkilaiset lähtevät kaupungista maalle juhannuksen viettoon. Matkantekoon kannattaa varata aikaa.

Selkosanomat toivottaa kaikille lukijoille hyvää juhannusta!

 

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)