Suomessa on nyt yhteensä alle miljoona lasta. Tähän on laskettu kaikenikäiset lapset.
Väestöliiton tutkimusjohtajan Anna Rotkirchin mukaan yhteiskunnassa seuraa ongelmia, kun ihmiset elävät yhä pidempään ja lapsia syntyy liian vähän. Tulevaisuudessa työtä tekevillä nuorilla aikuisilla on vaikeaa. Verorahat eivät riitä, jos työikäisiä on vähän ja eläkeläisiä paljon.
Työryhmä etsii ratkaisuja
Sosiaaliturvaministeri Sanni Grahn-Laasonen on perustanut työryhmän, joka yrittää keksiä keinoja lisätä syntyvyyttä.
Tutkimusprofessori Mika Gissler Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselta on mukana työryhmässä. Gisslerin mielestä Suomesta pitäisi yrittää tehdä mahdollisimman lapsiystävällinen.
Gisslerin mukaan koulussa pitäisi myös puhua enemmän hedelmällisyydestä eli siitä, miten voi saada lapsia. Moni esimerkiksi ei tiedä, että naisten on vaikeampi saada lapsia yli 30-vuotiaana.
Moni pariskunta miettii lasten hankkimista vasta melko vanhana. Silloin voi olla jo vaikeaa tulla raskaaksi.
Gissler ei usko, että rahallisen tuen lisääminen vanhemmille auttaa lasten hankkimisessa. Suomessa vanhemmat saavat monia tukia, kuten lapsilisää ja vanhempainrahaa.
Anna Rotkirchin mukaan jopa 85 prosenttia nuorista haluaa lapsia. Myös se. että parisuhteet päättyvät ennen lasten saamista vähentää syntyvyyttä.
Myös puhelimet ovat yksi syy huonoihin parisuhteisiin. Mitä enemmän ihmiset tuijottavat näyttöä, sitä huonommin heidän parisuhteensa voivat.

Suomessa ihmisten tulisi alkaa miettiä lasten hankkimista jo 20–27-vuotiaana.