Hallitus on jo pidemmän aikaa yrittänyt tehdä useita rakenteellisia muutoksia. Esimerkiksi Suomen kuntarakennetta, sosiaali- ja terveyspalveluita ja opintotukea on yritetty uudistaa. Uudistuksia tarvitaan etenkin taloudellisista syistä. Suomen taloustilanne on hyvin vakava.
Uudistukset eivät kuitenkaan ole edenneet, sillä hallituspuolueet ovat olleet niistä erimielisiä. Nyt Urpilainen ilmoitti, että uudistuksia on tehtävä vielä tämän vuoden aikana. Hän ei kuitenkaan tarkentanut, mitä uudistuksia täytyy tehdä.
Suomen valtio joutuu ottamaan ensi vuonna velkaa yli 6,5 miljardia euroa. Silloin Suomella on yhteensä 98 miljardia euroa valtionvelkaa.
Yksi hallituksen vaikea uudistus- päätös koskee suomalaisten eläkeikää. Tällä hetkellä eläkkeelle voi jäädä 63-vuotiaana.
Useimmissa EU-maissa eläkkeelle voi jäädä vasta 65-vuotiaana. Monissa maissa pohditaan eläkeiän nostamista jopa 67 tai 68 vuoteen. Eläkeikää halutaan nostaa, koska vanhuksia on Euroopassa yhä enemmän ja eläkkeiden maksuun kuluu paljon rahaa.
Myös Suomessa on ehdotettu eläkeiän nostamista. Hallitus- puolueet ovat yhtä mieltä siitä, että suurempi osa suomalaisista pitäisi saada mukaan työelämään. Osa hallituspuolueista kuitenkin on vastustanut eläkeiän nostamista.
Urpilaisen mukaan eläkeikää ei nosteta tänä syksynä, mutta sitä voidaan valmistella. Hallitus on esittänyt, että eläkeuudistus tulisi voimaan vuonna 2017.
