YK:n onnellisuusraportti kertoo, että Suomi on maailman onnellisin maa. Suomi oli onnellisin maa myös viime vuonna. Onnellisimpien maiden joukossa ovat muut Pohjoismaat, Hollanti, Sveitsi, Uusi-Seelanti, Kanada ja Itävalta.
Raportti vertailee 156 maan onnellisuutta. Onnettomimpia maita olivat Etelä-Sudan, Keski-Afrikan tasavalta, Afganistan, Syyria ja Jemen. Näissä maissa on sotia, väkivaltaa, puutetta ruuasta ja monia muita ongelmia. Näistä maista lähtee paljon pakolaisia muihin maihin.
Raportti suosii Pohjoismaita YK:n onnellisuusraporttia on myös arvosteltu. Raportti painottaa demokratiaa, turvallisuutta, luottamusta ja vapautta. Arvostelijat sanovat, että siksi Pohjoismaat nousevat korkealla tuloksissa.
Suomalaiset ovat tietysti hämmästelleet, miksi olemme niin onnellisia. Tulokset riippuvat siitä, mitä ihmisiltä kysytään ja mitä asioita painotetaan. Näin selittää onnellisuustutkija Markku Ojanen Ylen haastattelussa. YK:n raportissa painottuu ihmisten kokemus pitkällä ajalla. Siinä korostuu ihmisten kokemus yhteiskunnasta, jossa he elävät.
Raportti voisi painottaa myös ihmisten tunteita. Tunsitko eilen iloa? Tunsitko nautintoa? Olitko surullinen? Jos nämä kysymykset olisivat tärkeimpiä, maailman onnellisin maa olisi Kolumbia Etelä-Amerikassa.
Lähteet STT, Yle
