Ilmavoimien hidas reagointi ilmatilan loukkaukseen on aiheuttanut arvostelua. Presidentti Sauli Niinistö sanoi Ylen haastattelussa, että ilmatilan loukkaukset menivät Suomen Ilmavoimilta ohi.
Monet ovat huolissaan siitä, pystyykö Ilmavoimat toimimaan riittävän nopeasti uhkaavissa tilanteissa. On myös kysytty, ovatko viime aikojen säästöt Puolustusvoimissa heikentäneet Suomen ilmatilan puolustusta.
Puolustusministeri Carl Haglund kielsi tällaiset arviot. Hänen mukaansa Suomen puolustus on kunnossa.
– Toisinaan lentokoneet eksyvät reitiltä, jota niiden pitäisi lentosuunnitelman mukaan lentää, ministeri selitti.
Ilmavoimien komentaja Kim Jäämeri sanoi, että Ilmavoimat tarkisti tilanteen normaaliin tapaan.
– Venäläiskoneet poikkesivat reitiltään vain vähän ja lyhyen aikaa. Tällaista on tapahtunut ennenkin. Lentoväylä on tässä paikassa kapea, Jäämeri kertoi.
Noin vuosi sitten venäläiskoneet loukkasivat Ruotsin ilmatilaa. Ruotsin hävittäjät eivät ehtineet ilmaan ollenkaan. Tilanne aiheutti kiivaan keskustelun Ruotsin puolustuksen valmiudesta.