Suomalaiset sotilaat harjoittelivat yhdessä Naton joukkojen kanssa. Sotaharjoitus järjestettiin lähellä Norjan länsirannikkoa. Mukana oli 31 maata. Sotilasliitto Natoon kuuluu 29 maata. Nato-maiden lisäksi mukana olivat Suomi ja Ruotsi.
Naton sotaharjoitus oli suurin moneen kymmeneen vuoteen. Mukana oli 50 000 sotilasta. Yhdysvallat toi Norjan rannikolle suuren lentotukialuksen. Suomesta sotaharjoitukseen osallistui 600 sotilasta ja yhdeksän hävittäjälentokonetta. Rovaniemen lentokenttä oli kansainvälisten joukkojen käytössä.
– Suomi on tärkeä kumppani. Arvostamme sitä paljon, Naton pääsihteeri Jens Stoltenberg sanoo.
Harjoituksen tarkoitus oli puolustaa Norjaa ja sen lähialueita. Sotilaat harjoittelivat maalla, merellä ja ilmassa. Harjoitus kesti melkein kaksi viikkoa.
Myös Venäjä testasi viime viikolla ohjuksiaan melkein samalla alueella, missä Nato harjoitteli. Naton suuri sotaharjoitus johtuu juuri Venäjästä.
Venäjä on vahvistanut sotilaallista puolustuskykyään pohjoisessa. Venäjän pohjoisen laivaston päämaja on Murmanskissa, lähellä Suomen ja Norjan rajaa.
Lähde Yle
Outo ”juttu” ihme et venäjä on täntakaa