Stubb ja Haavisto pääsevät toiselle kierrokselle

Teksti: Petri Kiuttu, lähteet Yle, STT, HS
Kuva: Lehtikuva / Markku Ulander
Uutinen julkaistu: 29.01.2024

Presidentinvaalien ensimmäisellä kierroksella saivat eniten ääniä Alexander Stubb ja Pekka Haavisto. Stubb ja Haavisto pääsevät toiselle kierrokselle.

Alexander Stubb sai eniten ääniä presidentinvaalien ensimmäisellä kierroksella. Stubb sai 27,2 prosenttia äänistä. Alexander Stubb on kokoomuksen ehdokas.

Pekka Haavisto sai 25,8 prosenttia äänistä. Haavisto on valitsijayhdistyksen ehdokas. Haaviston puolue on vihreät.

Alexander Stubb voitti presidentinvaalien ensimmäisen kierroksen. Stubb ja Haavisto pääsevät presidentinvaalien toiselle kierrokselle.

Kolmanneksi vaaleissa tuli Jussi Halla-aho. Halla-aho on perussuomalaisten ehdokas. Jussi Halla-aho sai 19 prosenttia äänistä.

Olli Rehn sai 15,3 prosenttia äänistä. Li Andersson sai noin 5 prosentin kannatuksen ja Jutta Urpilainen reilun 4 prosentin kannatuksen. Sari Essayah ja Mika Aaltola saivat 1,5 prosentin kannatuksen. Harry Harkimo sai 0,5 prosentin kannatuksen.

Suomalaiset äänestivät ahkerasti

Presidentinvaalien ensimmäinen kierros kiinnosti suomalaisia. Äänestämässä kävi 75 prosenttia ihmisistä, joilla on oikeus äänestää. Vaalien ensimmäisen kierroksen äänestysprosentti oli hyvä.

Ennakkoäänestys alkaa keskiviikkona

Presidentinvaalien toisen kierroksen ennakkoäänestys alkaa pian. Vaalien toisen kierroksen ennakkoäänestys alkaa keskiviikkona 31. tammikuuta. Ennakkoäänestys jatkuu 6. helmikuuta saakka.

Toisen kierroksen varsinainen vaalipäivä on sunnuntaina 11. helmikuuta.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)