Presidentti tapaa joka kesä Kultarannassa vieraita. Tänä kesänä presidentti isännöi 17.–18. kesäkuuta Kultaranta-keskusteluja, joiden teemana on kansainvälisen järjestelmän tulevaisuus.
Päävieras on tänä kesänä Yhdistyneiden kansakuntien eli YK:n pääsihteeri António Guterres. Guterres on YK:n yhdeksäs pääsihteeri. Hän on kotoisin Portugalista. 69-vuotias Guterres aloitti YKN. pääsihteerin tehtävässä tammikuussa 2017. Guterres on työskennellyt aiemmin YK:n pakolaisedustajana ja Portugalin pääministerinä. Guterres opetti pääministerikautensa jälkeen Lissabonissa pakolaisille matematiikkaa.
Presidentti muuttaa Kultarantaan aina kesäkuun puolivälissä ja asuu siellä elokuun puoliväliin saakka. Kovin pitkää kesälomaa presidentillä ei yleensä ole.
Lähde HS
