Tunnetuin suomalainen yhtiö maailmalla on tällä hetkellä peliyhtiö Rovio.
Rovio julkaisi pari vuotta sitten pelin, jonka nimi on Angry Birds. Nämä vihaiset linnut ovat tuottaneet Roviolle jopa satoja miljoonia euroja. Angry Birds -pelin eri versioita on ladattu vuodesta 2009 lähtien käsittämättömät yli miljardi kertaa.
Angry Birds onkin nyt maailman suosituin mobiilipeli. Mobiilipeliä pelataan digitaalisesti joko älypuhelimella tai kämmentietokoneella. Peli ladataan kännykkään internetistä.
Uusi peli tulossa
Toimitusjohtaja Mikael Hed sanoo, että Rovio julkistaa uuden pelin lähiaikoina. Uuden pelin nimi on Amazing Alex, ja vihaiset linnut eivät seikkaile siinä. Peli julkaistaan kesällä. Sitä voi pelata iPhonella ja Androidilla, mutta ei esimerkiksi Nokian Windows-puhelimella.
Rovio tienaa pelkkien pelien lisäksi myös oheistuotteilla, kuten paidoilla, sarjakuvilla, puuhakirjoilla ja leluilla. Angry Birds -teemapuisto löytyy Tampereen Särkänniemestä, ja uusia puistoja on suunnitteilla maailmalle.
Rovio on menossa mukaan myös elokuvamaailmaan.
– Haluamme kasvaa pelkän pelimaailman ulkopuolelle, Hed myöntää.
Menestys ei ole tullut helposti
Rovion tie menestykseen ei ole kuitenkaan ollut nopea ja helppo. Toimitusjohtaja vakuuttaa, että yhtiössä on tehty sinnikkäästi ja paljon töitä. Aluksi porukka oli hyvin pieni ja tiivis. Vuonna 2003 perustettu Rovio alkoi tuottaa omistajilleen rahaa vasta vuonna 2010. Nykyisin Rovio työllistää 200 ihmistä.
Rovion tavoitteena on vakiinnuttaa asemansa ja nousta yhtiönä samanlaiseksi tunnetuksi ilmiöksi eli brändiksi kuin Walt Disney ja Aku Ankka. Yhtiö on ainakin erittäin hyvässä vaudissa matkalla kohti tätä tavoitetta.