Suomen hallitus julkaisi suunnitelman siitä, miten koronarajoituksista luovutaan Suomessa. Rajoituksista luovutaan, kun 80 prosenttia kansasta on saanut kaksi rokotetta. Tämä koskee yli 12-vuotiaita.
Hallituksen tavoite saavutetaan luultavasti lokakuun puolivälissä. Rajoitukset lopetetaan luultavasti siihen mennessä. Ministerit lupaavat, että joitakin rajoituksia lopetetaan hiljalleen jo ennen lokakuun puoltaväliä.
– Rajoituksia aletaan purkaa heti, lupasi peruspalveluministeri Krista Kiuru, kun hallitus esitteli uusi suunnitelmia.
Hallitus haluaa, että Suomi avautuu
Pääministeri Sanna Marin sanoi, että hallitus haluaa rajoittaa ihmisten elämää mahdollisimman vähän. Esimerkiksi rajoituksia ravintoloissa vähennetään pian. Myös suositus kahden metrin turvavälistä poistuu pian. Samoin suositus maskin käytöstä poistuu pian. Etätyötä suositellaan vielä syyskuun loppuun asti.
Hallituksen tavoite on, että Suomi avautuu ja pysyy avautuneena. Koronavirusta torjutaan tästä lähtien paikallisesti. Joillain alueilla voi tulla paikallisia rajoituksia, jos tartuntoja tulee paljon.
Tilanne voi kääntyä huonompaa suuntaan myös koko maassa. Voi esimerkiksi levitä uusi koronaviruksen muunnos, johon nykyinen rokote ei tehoa. Silloin hallitus ottaa käyttöön rajoitukset koko maassa. Hallitus kutsuu tätä hätäjarruksi.
Rokotukset tehoavat
Syyskuun alkupuolella yli puolet suomalaisista on saanut kaksi rokotusta. Neljä viidestä yli 12-vuotiaasta on saanut yhden rokotuksen. Voi olla, että tarvitaan vielä kolmas rokotus, jos kahden rokotuksen suoja heikkenee.
Koronavirus nimittäin leviää yhä. Mutta rokotusten ansiosta yhä harvempi sairastuu vakavaan koronatautiin. Koronavirus aiheuttaa lievän sairauden. Koronavirus kiertää maailmalla ja Suomessa samaan tapaan kuin virus, joka aiheuttaa influenssan.
Lähteet: STT, Yle, Helsingin Sanomat

Pidän tästä päätöksestä ja haluan, että rokotteet poistavat tämän viruksen edelleen, ja kiitän Suomen hallitusta siitä, että he huolehtivat meistä, ja olemme erittäin iloisia, jos ravintolat, koulut ja kuntosalit ovat auki