
Itseoppinut taiteilija eli ITE-taiteilija sai Suomi-palkinnon vuonna 2007. Hän perusti patsailleen oman puiston, joka tunnetaan Patsaspuistona. Rönkkönen kuoli vuonna 2010. Hän oli kuollessaan 66-vuotias.

Rönkkönen oli innokas liikunnan harrastaja. Myös monet monet patsaista voimistelevat ja joogaavat. Rönkkösen lajeihin kuuluivat myös pyöräily, lentopallo ja uinti.

Osalla patsaista on koristeita ja väriä esimerkiksi hiuksissaan tai kaulassaan koruja.

Puistossa on satoja hahmoja. Ne sulautuvat kauniiseen luontoon hämmästyttävän luontevasti. Puisto on vehreä ja kaunis salainen keidas ison tien vierellä.

Joillakin patsailla on suussaan tekohampaat. Rönkkönen sai tekohampaita lahjoituksena Suomesta ja ympäri maailman.

Patsaat edustavat eri kansallisuuksia. Puistossa on viitteitä esimerkiksi kansalliseepokseemme Kalevalaan

Rönkkönen sanoi, että hänen elämänsä pelastivat puutarhan hoito ja betonisten patsaiden teko eli taide. Rönkkönen oli ujo ja arka ihminen, joka tarkkaili puistonsa kävijöitä mielellään välimatkan päästä. Joogatarhassa on yli 200 teosta.

Matkailutoimittajien Kilta valitsi Parikkalan patsaspuiston kotimaiseksi matkailukohteeksi vuonna 2008. Sitä hoitaa talkootyönä hoitokunta.
Suomen tunnetuin ITE-taiteen teoskokonaisuus sijaitsee Koitsanlahdessa, Parikkalan kunnassa. ITE tarkoittaa itse tehtyä elämää. Patsaspuisto on auki vuoden jokaisena päivänä. Vapaaehtoinen pääsymaksu.
Kuvat Petri Kiuttu