Nordea on Suomen toiseksi suurin pankki. Tänä syksynä pankin palveluissa on ollut paljon ongelmia.
Kun asiakkaat ovat kirjautuneet verkkopankkiin, heidän tilinsä eivät ole näkyneet. Osalla asiakkaista tilin saldo on näyttänyt nollaa.
Myöskään pankkitunnukset eivät ole aina toimineet, kun asiakkaat ovat tunnistautuneet eri palveluihin.
Verkkohyökkäyksiä Nordean palveluissa
Ongelmia pankin palveluissa on ollut niin paljon, että eduskunta halusi kuulla asiasta. Talousvaliokunta kutsui Nordean johdon eduskuntaan.
Nordean mukaan osa ongelmista johtuu pankin tietojärjestelmien päivityksistä. Nordea on joutunut myös verkkohyökkäyksien kohteeksi.
Eduskunnan talousvaliokunnan puheenjohtaja Sakari Puisto sanoo, että jokin järjestäytynyt ryhmä on aiheuttanut häiriöt.
Puiston mukaan ei tiedetä, kuka tai ketkä ovat vastuussa rikollisesta toiminnasta. Ei myöskään tiedetä, mistä maasta rikolliset ovat.
Sakari Puisto sanoo, että Nordea suhtautuu ongelmiin vakavasti ja tekee yhteistyötä viranomaisten kanssa.
Nordean maksupalvelut ovat kuitenkin toimineet riittävän hyvin. Nordea myös sanoo, että asiakkaiden rahat ovat turvassa. Lokakuun lopussa media uutisoi, että myös OP-ryhmän pankkipalveluissa oli häiriöitä.