Poliisi kertoo, että epäiltyjen joukossa on ainakin neljän eri maan kansalaisia. Muutamalla on Suomen kansalaisuus, muutamat ovat pakolaisia ja osa on turvapaikanhakijoita. Suurin osa epäillyistä on tullut Suomeen muutama vuosi sitten. Yksi heistä on kuitenkin ollut Suomessa jo yli 20 vuotta. Epäillyt ovat pääosin 20–30-vuotiaita.
Poliisi tutkii seksuaalirikoksia, joiden uhri on alle 15-vuotias tyttö. Epäillyt rikokset ovat törkeitä lapsiin kohdistuneita hyväksikäyttöjä ja törkeitä raiskauksia. Poliisi kertoo, että suurin osa epäillyistä miehistä tuntee toisensa.
Poliisi varoittaa, että Oulun seudulla jotkut ulkomaalaistaustaiset miehet ovat houkutelleet alaikäisiä tyttöjä seuraansa. Tapauksia on ollut verkossa esimerkiksi Snapchatissa, Instagramissa, Whatsappissa, Facebookissa ja Askissa.
Epäillyt rikokset ovat aiheuttaneet suuren kohun Oulussa ja muualla maassa. Pääministeri Juha Sipilä sanoi, että tapahtumat ovat herättäneet laajaa järkytystä.
‑ Lapseen kohdistuva seksuaalirikos on epäinhimillinen teko, jonka pahuutta ei voi käsittää, Sipilä sanoi.
Presidentti Sauli Niinistö sanoi, että rikosepäilyt järkyttävät meitä. Niinistö korosti, että oikeus koskemattomuuteen kuuluu niihin arvoihin, joihin yhteiskuntamme perustuu. Jokaisen täällä on noudatettava sitä.
Lähde STT
Pakolaisen on pakko mennä kotiin, ei saa jäädä Suomessa.
minä en ymmärtänyt tätä juttua koska siinä kerrottiin seksuaalirikoksista.