Palkinnon myönsi kirjastojen kansainvälinen järjestö IFLA. Oodi on palkinnon valitsijoiden mielestä pehmeä ja kevyt, mutta silti juureva.
– Oodia suunniteltiin pitkään yhdessä asiakkaiden kanssa. Asiakkailta saatiin yli 2 000 ideaa arkkitehtuurikilpailun pohjaksi, sanoo Oodin johtaja Anna-Maria Soininvaara.
– Ihmiset ottivat heti Oodin omakseen. Palkinto kertoo, että tämä on huomattu myös maailmalla, iloitsee Soininvaara.
Oodi avattiin viime vuoden joulukuussa. Kirjastossa on käynyt jo yli kaksi miljoonaa ihmistä.
IFLA:n Kilpailusssa oli mukana 16 kirjastoa eri puolilta maailmaa. Palkinto jaetaan vuosittain uudelle yleiselle kirjastolle. Voittaja saa lähes 4 500 euroa.
Myös Espoon ja Vantaan kirjastot palkittiin. Espoon kirjaston video palkittiin parhaana lyhytelokuvana. Video kertoo siitä, miksi suomalaiset kirjastot ovat maailman parhaita. Vantaan kirjaston Taskukirjasto-sovelluksen markkinointikampanja ylsi toiselle sijalle markkinointikilpailussa.
Lähteet: Oodi, STT
