Nyhtökaura on valmistettu kaurasta, härkäpavusta ja keltaherneestä. Se on hyvin proteiinipitoinen ruoka.
Nyhtökaura on suomalainen keksintö. Sen kehittäjä on Reetta Kivelä. Kivelä on elintarviketieteen tohtori.
Nykyisin on paljon ihmisiä, jotka eivät syö lihaa. Myös kasvisruokaa syövien pitää saada ravinnossaan riittävästi proteiinia. Nyhtökaura on erinomainen elintarvike kasvissyöjille.
Nyhtökauran teollinen tuotanto on juuri käynnistynyt. Ensimmäiset nyhtökauraerät saapuivat kauppoihin toukokuussa.Nyhtökauran löytää kaupan kylmätiskistä. Yksi paketti maksaa noin neljä euroa.
Nyhtökauran käyttö on helppoa. Sen voi valmistaa pannulla, johon on lirautettu tilkka öljyä. Nyhtökauran voi valmistaa myös mikrossa. Nyhtökauraa löytyy kolmena eri makuvaihtoehtona.
