– Olen fasisti, sanoi Toni Jalonen puheessaan Virossa helmikuun lopulla. Jalonen oli silloin perussuomalaisten nuorisojärjestön varapuheenjohtaja. Puheesta nousi suuri kohu.
Fasismi on rasistinen aate, joka vastustaa demokratiaa. Saksan diktaattori Adolf Hitler oli fasisti. Hitler aloitti toisen maailmansodan, jossa kuoli kymmeniä miljoonia ihmisiä.
Perussuomalainen puolue yritti muuttaa nuorisojärjestön sääntöjä. Tarkoitus oli, että Jalosen kaltaisia jäseniä ei jäisi nuorisojärjestöön. Yritys ei onnistunut. Siksi perussuomalaiset päätti perustaa uuden nuorisojärjestön.
Lähde Yle
