Nuoren tytön surma Valkeakoskella järkyttää

Teksti: Petri Kiuttu, lähde Yle
Kuva: Lehtikuva / Mika Kylmäniemi
Uutinen julkaistu: 30.05.2024

Käräjäoikeus on vanginnut 18-vuotiaan miehen, jota epäillään 15-vuotiaan tytön surmasta. Henkirikos tapahtui Valkeakoskella viime viikonloppuna.

Pirkanmaan käräjäoikeus vangitsi keskiviikkona miehen, jota epäillään Valkeakosken henkirikoksesta. Mies on 18-vuotias. Häntä epäillään taposta ja törkeästä lapsen raiskauksesta. Miehellä on aiempaa rikostaustaa. Mies on esimerkiksi julkaissut uhkauksia internetin keskustelupalstalla.

Henkirikoksen uhri on 15-vuotias tyttö. Hänet löydettiin Valkeakosken metsästä kuolleena lauantaiaamuna. Surmapaikka ei ole kaukana paikasta, jossa tyttö asuu.

Valkeakosken henkirikos on herättänyt paljon järkytystä, huolta ja murhetta. Vakava väkivallanteko aiheuttaa myös laajaa turvattomuuden tunnetta ja pelkoa.

Poliisi haluaa muistuttaa, että nuoren tytön väkivaltainen surma on Suomessa erittäin harvinainen. Henkirikoksia tapahtuu Suomessa nykyään vähemmän kuin ennen. Poliisin mukaan vuonna 2023 Suomessa tehtiin alle 60 henkirikosta. Henkirikoksia ovat murha ja tappo. Henkirikoksessa kuolee ihminen.

Valkeakosken surma on harvinainen myös siitä syystä, että henkirikos tapahtui julkisella paikalla ulkona. Suomessa henkirikokset tehdään useimmiten sisällä asunnoissa.

Tytön surmapaikalla on kynttilöitä. Kuva: Lehtikuva / Kalle Parkkinen

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)