Presidentinvaalit osoittivat, että suomalaiset äänestivät nimenomaan henkilöitä, eivät puolueita. Monet äänestivät Niinistöä, vaikka he eivät kannata hänen puoluettaan kokoomusta.
Toiseksi eniten ääniä sai vihreiden Pekka Haavisto. Hän sai 12,4 % äänistä. Haavisto tuli toiseksi myös edellisessä presidentinvaalissa vuonna 2012. Hän sai silloin enemmän ääniä kuin nyt.
Väyrynen voitti Vanhasen
Muiden suurten puolueiden ehdokkaat menestyivät heikosti. Keskusta on iso puolue, mutta sen ehdokas Matti Vanhanen sai vain 4,1 prosenttia äänistä. Jopa Paavo Väyrynen sai enemmän ääniä kuin Vanhanen. Väyrynen oli aiemmin keskustalainen, mutta hän perusti oman puolueen.
Väyrynen sai paljon ääniä niiltä, jotka vastustavat Euroopan unionia. Myös perussuomalaisten Laura Huhtasaari sai paljon ääniä EU:n vastustajilta. Perussuomalaiset saattaa menestyä myös eduskuntavaaleissa. Ne pidetään vuonna 2019
Äänestysprosentti laski
SDP:n Tuula Haatainen sai todella vähän ääniä, vaikka SDP on suuri puolue. Myös vasemmistoliiton Merja Kyllönen jäi kauas oman puolueensa kannatusluvuista. Ruotsalaisen kansanpuolueen Nils Torvalds sai vain 1,5 prosenttia äänistä.
Suomalaiset äänestivät edellisissä presidentivaaleissa innokkaammin kuin nyt. Presidentivaaleissa äänesti nyt noin 70 prosenttia niistä, joilla on äänioikeus.
Moni ei äänestänyt, koska Niinistö oli niin vahva ennakkosuosikki. Moni ajatteli, että Niinistö valitaan joka tapauksessa.
Lähde Yle
