Joitakin lajeja on kadonnut kokonaan viime vuosina. Linnuista kultasirkku on nähty viimeksi Suomessa yli 10 vuotta sitten.
Uhanalaisimpia eläimiä ovat naali ja järvilohi. Mutta huonoimmin menee linnuilla. Yli kymmenen lintua on äärimmäisen uhanalaisia. Niiden joukossa ovat peltosirkku, viherpeippo ja huuhkaja. Yllättäen myös varpunen on uhanalainen.
Lajit vähenevät, koska ihmiset raivaavat metsiä ja kuivaavat soita. Suomen ympäristökeskus ja ympäristöministeriö tekivät arvion uhanalaisista lajeista.
Lähteet STT, Yle

Ihmisten on yhdistettävä hallitukseen
uhanlasten eläinten ja lintujen säästämiseksi
Lainsäädäntö on hyväksyttävä siten että se ei
vaaranna eläimiä ja lintuja