Monet haluavat lopettaa turkistarhauksen

Teksti: Henrika Juslin, lähteet Vasabladet, HS
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 06.11.2012

Tarhaus on jo kielletty monissa Euroopan maissa.

Yli 55 000 suomalaista on sitä mieltä, että turkistarhaus pitää kieltää. Useat eläinsuojelujärjestöt ovat jättäneet kansalaisaloitteen eduskunnalle. Aloitteen voivat allekirjoittaa kaikki Suomessa asuvat henkilöt, joilla on äänioikeus. Eduskunta joutuu käsittelemään aloitteen, jonka on allekirjoittanut 50 000 ihmistä.

Kansalaisaloitteen puuhaajina toimivat Luonto-Liitto, Animalia, SEY eli Suomen eläinsuojeluyhdistysten liitto ja Djurens Rätt. Nämä yhdistykset ja 55 000 allekirjoittajaa haluavat, että turkistarhaus lopetetaan elinkeinona Suomessa. Kansalaisaloite on ensimmäinen, jonka eduskunta käsittelee. Turkistarhausta koskeva uudistettu laki tuli voimaan maaliskuussa. Tarhauksen vastustavat alkoivat kerätä adressiin nimiä toukokuussa.

Tarhaus jakaa mielipiteet Turkistarhaus jakaa voimakkaasti mielipiteitä. Monet ovat ehdottamasti sitä mieltä, että se tulisi kieltää. Toisten mielestä tarhaus on laillinen ja perinteinen elinkeino. Tuhannet ihmiset ansaitsevat toimeentulonsa turkistarhauksen avulla. Turkistarhaus on merkittävä työllistäjä etenkin Etelä- ja Keski-Pohjanmaalla.

Turkistarhaus on kielletty Britanniassa ja Itävallassa. Alankomaissa, Italiassa, Ruotsissa ja Tanskassa turkistarhausta valvova laki on hyvin tiukka.

Vaikka monet maat ovat lopettaneet tarhauksen, turkisten kysyntä kasvaa maailmalla. Turkiksia ostetaan etenkin Venäjälle. Suomalaiset turkiseläinten tuottajat vetoavat siihen, että jos turkiksia ei tuoteta Suomessa valvotuissa oloissa, ne tuotetaan muualla huonoissa oloissa.

Turkistarhaajat eivät usko, että laki kieltää tarhauksen Suomessa.

– Jokainen voi tulla katsomaan, miltä tarhalla näyttää, turkistarhaaja Kent Herrgård toteaa Vasabladetissa.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)