Vuokra-asuntojen määrä on kasvanut merkittävästi. Suomessa on yli miljoona vuokra-asuntoa. 2000-luvun alussa Suomessa oli 800 000 vuokra-asuntoa.
Aiemmin asuntoja ei riittänyt kaikille
Vuokra-asuntojen tarjonta on kasvanut monesta eri syystä. Pankkilainojen korot ovat alhaalla. Asuntojen rakentaminen on halpaa. Vuokra-asunnoista on myös pula, joten niitä on rakennettu paljon.
Vuokrasääntely purettiin vuonna 1995. Laissa säädettiin silloin, että asunnon omistajalla on oikeus päättää vuokran suuruus. Tästä syystä vuokrat nousivat koko ajan. Asuntojen rakentaminen kannatti, koska omistaja sai vuokrasta hyvät tulot.
– Aiemmin vuokra-asuntoja ei riittänyt kaikille halukkaille. Jonot olivat pitkät ja asunnot saattoivat olla huonossa kunnossa, Vuokraturvan toimitusjohtaja Timo Metsola sanoo.
– Nyt vuokranantajien on totuttava siihen, että tyhjiä asuntoja on aiempaa enemmän. Asunnon vuokraajalla on paljon aiempaa enemmän valinnanvaraa.
– Vuokra-asuntojen markkina on nyt kuin uudenaikainen supermarket, jossa on tarjolla paljon vaihtoehtoja. Valinnanvaraa on paljon. Vuokrien hinnat eivät enää nouse edes pääkaupunkiseudulla.
Koronapandemia vaikuttaa
Koronapandemia on vaikuttanut myös asuntomarkkinoihin. Monet opiskelijat muuttavat takaisin kotipaikkakunnalle vanhempien luo, koska he opiskelevat etänä. Siksi vapaita vuokra-asuntoja on tarjolla tavallista enemmän.
Lähteet Yle, Verkkouutiset

Hyvää
Monet opiskelijat asuvat kotipaikkakunnalle vanhempien luo, koska he opiskelevat etänä. Siksi vapaita vuokra-asuntoja on tarjolla tavallista enemmän.
korjaus: kotipaikkakunnalla vanhempien luona
Tekstissä on kirjoitusvirhe:
” Monet opiskelijat asuvat(MUUTTAVAT) kotipaikkakunnalle vanhempien luo, koska he opiskelevat etänä.”
Kiitoksia, hyvä huomio! Korjaamme tämän.
Selkosanomat