Miksi olet paras presidenttiehdokas?
‑ Presidenttinä haluan, että Suomi on rauhantyön edelläkävijä ja aloitteen tekijä.
‑ Maiden sisäisen eriarvoistumisen kasvu ja ilmastonmuutos ovat tämän ajan suurimpia haasteita turvallisuudelle. Jännitteiden kasvattaminen eri alueiden välillä ja sotilaallisen varustautuminen eivät vastaa näihin haasteisiin.
‑ Kehitysyhteistyö, humanitäärinen apu, rauhan turvaaminen, laaja siviilikriisinhallinta, ilmastotyö, vesi- ja ruokakriisien ehkäisy odottavat tekijöitään. Suomella on valtavasti tietoa ja osaamista, joilla vastata tämän ajan ja tulevaisuuden suurimpiin haasteisiin.
‑ Suursotaharjoituspuheiden sijasta me tarvitsemme presidenttiä, joka edistää yhteistä suurrauhanharjoitusta. Rauhanharjoitus tarkoittaa, että haetaan yhdessä ratkaisua tärkeisiin kysymyksiin. Niitä ovat ilmastopakolaisuus, ympäristökatastrofit ja humanitäärinen apu.
Miten aiot presidenttinä vaikuttaa siihen, että ketään ei kiusata työssä tai koulussa?
‑ Presidentin tärkeä tehtävä on johtaa arvokeskustelua. Kiusaamisessa on edistettävä selkeää nollatoleranssia eli sitä, että kiusaamista ei sallita.
‑ Jokaisen velvollisuus on puuttua syrjintään, kiusaamiseen tai ahdisteluun, jos niitä havaitsee.
‑ Presidentti voi omalla esimerkillään vahvistaa yhteisiä pelisääntöjä. Mallit voivat levitä käytännöiksi koko maahan.
Miten aiot ottaa maahanmuuttajat huomioon, jos sinusta tulee presidentti?
‑ Monikulttuurisuus on Suomelle rikkaus. Haluan presidenttinä edistää sitä, että maahanmuuttajat voivat olla voimavara maallemme. Haluan, että maahanmuuttajat kokea, että he kuuluvat yhteisöömme.
‑ Me tarvitsemme tietoa ja yhteistä kohtaamista. Sillä tavalla ymmärrämme paremmin toistemme kulttuureja, tapoja ja taustoja. Tarvitsemme uusia ihmisiä, koska Suomi ikääntyy. On tärkeää, että presidentti uskaltaa nostaa tämän julkiseen keskusteluun.
Mitä aiot presidenttinä tehdä, että suomalaisten lukutaito pysyy hyvänä?
‑ Puhua väsymättä kaikille avoimen, aidosti maksuttoman koulutuksen puolesta.
Tuleeko Suomen presidentille selkokieliset nettisivut, jos sinusta tulee presidentti?
‑ Tulee.
