Maailmassa on vahvistettu yli 3,5 miljoonaa koronavirustartuntaa. Todellisuudessa tartuntoja voi olla paljon enemmän. Monissa maissa lääketieteellinen testaaminen on puutteellista. Suurin osa testatuista ihmisistä on sairaita tai heillä on oireita.
Koronavirustautiin on kuollut 250 000 ihmistä. Euroopassa on kuollut yli 120 000 ihmistä.
Yhdysvaltalaisen Minnesotan yliopiston tutkimusten mukaan koronaviruskriisi voi jatkua jopa kaksi vuotta. Yhdysvaltalaisten tutkijoiden mukaan ihmisten kannattaa varautua siihen, että tauti palaa takaisin aaltoina.
Rokotetta koronavirusta vastaan kehitetään useassa maassa. Rokote on valmis aikaisintaan ensi vuonna.
Rajoituksia puretaan myös Suomessa
Hallitus päätti maanantaina, että rajoituksia vähennetään myös Suomessa.
Kirjastoista saa jälleen lainata aineistoa. Ulkoharrastuspaikat avataan 14.5. Myös päiväkodit ja peruskoulut avataan silloin. Ravintolat aukeavat jälleen kesäkuun alussa. Myös museot ja uimahallit avataan 1.6.
Lähteet STT, Yle, HS
Kiitoksia