Uuden autolautan nimi on m/s Aurora Botnia. Se on rakennettu Raumalla. Lauttaliikennettä hoitaa Wasaline, joka on suomalais-ruotsalainen laivanvarustaja.
Merenkurkku on Pohjanlahden kapein osa
Aurora Botnia on ensimmäinen lautta, joka on suunniteltu kulkemaan erityisesti Vaasan ja Uumajan välillä. Alueella on kulkenut vanhoja lauttoja 1940-luvulta asti. Vaasan ja Uumajan välillä ei kuitenkaan ole koskaan kulkenut uutta lauttaa.
Aurora Botnia ajaa Merenkurkun yli 3,5 tunnissa. Merenkurkku on Pohjanlahden kapein osa. Se on Vaasan ja Uumajan välissä.
Aurora Botnia ajaa 2–4 vuoroa joka päivä ympäri vuoden. Tällä hetkellä se ajaa 22 vuoroa viikossa.
– On tärkeää, että Vaasan ja Uumajan välillä kulkee lautta. Lautta on kuin silta Suomen Pohjanmaan ja Ruotsin Länsipohjan välillä, sanoo Wasalinen markkinointijohtaja Catarina Fant.
Hieno ja kaunis lautta
Merenkurkussa kuljetetaan paljon rahtia. Monet rekat kuljettavat tavaroita maasta toiseen. Uuteen lauttaan mahtuu melkein kaksi kertaa enemmän rahtia kuin vanhaan. Autokansi on suuri. Siinä on 1500 metriä tilaa rekoille, autoille ja muille kulkuvälineille.
Lautta kuljettaa myös matkustajia. Monet matkustavat työn tai opiskelun takia.
– Jotkut ihmiset opiskelevat Uumajassa tai työskentelevät Vaasassa tai Uumajassa.
Lautalla on ravintoloita, tanssiravintola, konferenssiosasto, kahvila, baari ja kauppa. Lautalta voi varata paikan myös huoneista, joissa voi rentoutua tai tehdä työtä rauhassa. Lapsille on leikkihuone. Lautalla on myös lemmikkihuone.
– Esteettömyys on tärkeää. Laivan kaikki yleiset tilat sopivat ihmisille, joilla on liikuntarajoitteita.