Lisää valvontaa ehdotetaan

Teksti: Maria Österlund
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 26.04.2017

Uusi ehdotus antaisi suojelupoliisille ja puolustusvoimille lisää oikeuksia valvoa kansalaisia.

Maailman turvallisuustilanne on muuttunut. Suomi haluaa lisää keinoja suojautua terrorismilta ja vaaralliselta rikollisuudelta.

Kolme työryhmää on selvittänyt Suomen tiedustelutoimintaa. Viime viikolla ne julkaisivat  ehdotuksensa. Ne ehdottavat, että Suomeen valmisteltaisiin uusi laki tiedustelutoiminnan valvonnasta.

Laki lisäisi viranomaisten mahdollisuuksia valvoa ihmisiä ja kerätä tiedustelutietoa. Viranomaiset saisivat oikeuden avata ja lukea postia, kuunnella puhelinkeskusteluita ja valvoa tietoliikennettä. Nyt viranomaiset saavat tehdä niin vain silloin, kun ne tutkivat vakavia rikoksia. Jatkossa viranomaiset voisivat tehdä niin myös silloin, kun ne epäilevät rikoksen suunnittelua.

Kaikki eivät pidä hyvänä sitä, että viranomaisilla olisi suuremmat oikeudet valvoa ihmisiä. Professori Martin Scheinin suhtautuu ehdotukseen kriittisesti. Hän on kansainvälisen oikeuden professori ruotsinkielisessä Åbo Akademissa. Hänen mielestään ehdotus loukkaa ihmisten oikeutta yksityiselämään. Scheinin sanoo, että viranomaisilla Ruotsissa ja Venäjällä on suuremmat oikeudet valvoa kansalaisia kuin Suomessa. Se ei ole kuitenkaan estänyt terroritekoja.

Työryhmät ehdottavat myös Suomeen uutta viranomaista,  tiedusteluvaltuutettua. Valtuutetun tehtävänä olisi valvoa kansalaisten oikeukssia ja pitää huolta siitä, että viranomaiset eivät ylitä lain rajoja. Uusi laki voidaan säätää vain, jos Suomen perustuslakia muutetaan. Jos eduskunta hyväksyy uuden lain, se astuu voimaan vuonna 2020.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)