Suomessa eletään poikkeustilassa koronaviruksen takia. Hallitus suojelee ihmisiä valmiuslailla. Tarkoitus on hidastaa tartuntojen leviäminen ja suojella riskiryhmiä.
Presidentti Sauli Niinistö pyytää, että kaikki noudattavat ohjeita ja pysyvät mahdollisimman paljon kotona. Muiden ihmisten kohtaamisia tulee välttää. Yli 10 ihmisen kokoontumiset on nyt kielletty.
Lapin hiihtokeskukset suljettiin viime viikonloppuna. Monet ravintolat, kahvilat ja hotellit ovat jo kiinni.
Pääministeri Sanna Marin sanoi maanantaina, että hallitus valmistelee kaikkien ravintoloiden sulkemista. Suomeen on myös tulossa liikkumisrajoituksia. Valtiovarainministeri Katri Kulmunin mukaan Uusimaa eristetään muusta Suomesta.
Suomessa on yli 850 koronavirustartuntaa. Koronavirukseen on kuollut kolme ihmistä.

On välttämätöntä olla kotona kaksi viikkoa, jotta yhteisö pysyy turvassa
Hyvä uutinen