Lapsen puukotus järkyttää

Teksti: Petri Kiuttu, lähde STT
Kuva: Lehtikuva / Timo Heikkala
Uutinen julkaistu: 18.06.2024

Äärioikeistolainen mies puukotti viime viikon torstaina Oulussa 12-vuotiasta poikaa. Uhrilla on maahanmuuttajatausta. Puukotus on herättänyt laajaa huolta turvallisuudesta Suomessa.

Oulussa lasta puukottanut 33-vuotias mies on myöntänyt teon poliisin kuulusteluissa. Puukotus tapahtui viime torstai-iltana Oulussa kauppakeskus Valkeassa. Epäilty mies on Sebastian Lämsä. Lämsä on kuulunut äärioikeistolaisiin järjestöihin. Hän on syyllistynyt myös aiemmin väkivaltarikoksiin.

Tekijä puukotti 12-vuotiasta poikaa kauppakeskuksessa useita kertoja. Hän lähti myös pojan 14-vuotiaan ystävän perään, mutta ei saanut tätä kiinni. Tämän jälkeen vartijat ottivat tekijän kiinni. 12-vuotia poika pääsi sairaalasta maanantaina. Molemmilla pojilla on maahanmuuttajatausta.

Puukotus on järkyttänyt ja herättänyt pelkoa laajasti. Pääministeri Petteri Orpo sanoi viime viikonloppuna, että teko on raukkamainen.

– Me emme hyväksy tällaista Suomessa. Ääriliikkeet eivät kuulu Suomeen, Orpo sanoi.

Vasemmistoliiton puheenjohtaja Li Andersson kirjoitti viestipalvelu X:ssä, että hän on surullinen ja järkyttynyt.

– Suomessa on aika puhua turvallisuudesta. Äärioikeistolainen aikuinen mies puukotti alaikäistä lasta. Yhdenkään lapsen ei pidä Suomessa pelätä väkivaltaa tai sitä, että joutuu viharikoksen kohteeksi.

Oulun puukottaja hyökkäsi Jyväskylän kirjastossa tilaisuuteen, jossa Andersson oli mukana. Mies puukotti ovimiestä.

SDP:n puheenjohtaja Antti Lindtman sanoo, että hän on järkyttynyt.

– Äärioikeiston uhka on otettava vakavasti.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)