Poliisi sai viime viikolla valmiiksi laajan tutkinnan salametsästyksestä. Poliisin mukaan kyseessä on Suomen laajin metsästysrikos.
Salametsästäjät ovat pyydystäneet Lapinlahdella Pohjois-Savossa esimerkiksi susia, ahmoja ja ilveksiä. Salametsästäjät ovat pyydystäneet lisäksi joutsenia ja haukkoja. Salametsästäjät ovat yrittäneet tappaa myös karhun. Epäillyt ovat tappaneet myös suden, jolla oli panta ja jota seurattiin tutkimuskäytössä. Luonnonvarakeskus eli Luke oli antanut sudelle nimen Unna.
Poliisin mukaan metsästys on ollut laajaa ja suunnitelmallista. Metsästys on jatkunut monta vuotta. Paikkakunnalla myös muut ihmiset ovat tienneet rikoksista. Epäiltynä on 34 miestä. Epäillyt ovat 30–75-vuotiaita. Suurin osa miehistä on kotoisin Pohjois-Savosta.
Poliisi kertoo, että epäillyt miehet ovat tyytymättömiä petopolitiikkaan. Miesten mielestä Suomessa ei myönnetä tarpeeksi metsästyslupia.
Maa- ja metsätalousministeri Sari Essayah sanoo, että hän on yllättynyt ja pahoillaan. Ministeri Esayah sanoo, että salametsästys ei ole hyväksyttävää eikä laillista.
Salametsästys tarkoittaa luvatonta metsästystä. Salametsästäjät metsästävät ilman lupaa tai kiellettynä aikana.