Kuntavaaleissa äänestää noin kaksi kolmasosaa eli noin 60 prosenttia äänioikeutetuista. Näin ennustaa Arto Jääskeläinen, joka on oikeusministeriön vaalijohtaja.
Kuntavaaleissa on paljon aihetta jännitykseen. Kokoomus on luultavasti suurin puolue. Mutta perussuomalaiset on luultavasti suurin voittaja. Siitä voi tulla jopa suurin puolue kunnissa, jos kaikki sen kannattajat äänestävät.
SDP on menettänyt kannatustaan viime aikoina. Keskusta kärsii luultavasti suuren tappion. Tähän asti keskusta on ollut suurin puolue maaseudun pienissä kunnissa.
Mistä rahaa kunnille?
Puolueet ovat keskustelleet ennen kuntavaaleja paljon rahasta. Esimerkiksi SDP kannattaa verojen korottamista. Kokoomus vastustaa sitä.
Osa puolueista sanoo, että maakuntien täytyy saada verottaa. Osa puolueista vastustaa sitä. Tulossa on nimittäin sote-uudistus, jonka jälkeen maakunnat järjestävät suomalaisten sosiaali- ja terveyspalvelut.
Monissa kunnissa valitaan myös pormestari kunnan johtajaksi. Monissa kunnissa tulossa on jännittävä äänestys tunnettujen ehdokkaiden välillä.
Lähteet: Helsingin Sanomat, Yle