Kuntavaaleissa on pulaa ehdokkaista

Teksti: Petri Kiuttu, lähde SK
Kuva: Lehtikuva / Vesa Moilanen
Uutinen julkaistu: 27.03.2025

Kuntavaaleissa on ehdolla 30 000 ehdokasta. Vaaleissa on nyt ehdolla yli 5 500 ehdokasta vähemmän kuin edellisissä kuntavaaleissa.

Puolueilla on kuntavaaleissa monin paikoin ehdokaspula. Kuntavaaleissa on nyt yli 5 500 ehdokasta vähemmän kuin edellisissä kuntavaaleissa. Edelliset kuntavaalit järjestettiin vuonna 2021. Kuntavaaleissa on mukana 30 000 ehdokasta.

Ehdokasmäärät ovat laskeneet kaikissa puolueissa. Eniten ehdokkaita ovat menettäneet Liike Nyt ja perussuomalaiset. Liike Nytillä on puolet vähemmän ehdokkaita kuin vuonna 2021.

Myös aluevaalien ehdokasmäärä on laskenut. Aluevaaleissa on 500 ehdokasta vähemmän kuin edellisellä keralla. Ensimmäiset aluevaalit järjestettiin vuonna 2022.

Alue- ja kuntavaalien vaalipäivä on 13.4. ja ennakkoäänestys on Suomessa 2.–8.4.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)