SOK-ketjun Prismat ja S-marketit laskivat 400 ruokatuotteen hintoja viime viikolla.
Pari päivää myöhemmin Lidl alensi joidenkin ruokatuotteiden hintoja. K-kaupat laskivat ruuan hintoja jo marraskuussa.
Prismojen ja S-marketien alennukset koskevat muun muassa maitoa, joitakin juustoja sekä leipää ja jauhelihaa.
Yhdessä Prismassa saattaa olla jopa 25 000 tuotetta. Alennus koskee hyvin pientä osaa ruuista.
Alennusten määrät vaihtelevat paljon. Suomalainen käyttää vuodessa ruokaan keskimäärin 2 500 euroa. Jos ostat vain niitä ruokia, joiden hinnat laskevat eniten, säästät jopa 500 euroa vuodessa. Sellaisia tuotteita on S-kaupoissa noin 150. Samoihin ruokiin saattaa tosin kyllästyä aika pian.
Itse asiassa ruuan hinta on laskenut jonkin verran jo viime keväästä asti, kertoo Taloussanomat.
Hintojen aleneminen johtuu siitä, että kauppaketjut kilpailevat asiakkaista. Erityisesti Lidlin halvat hinnat houkuttelevat lisää asiakkaita. Muut kauppaketjut laskevat hintoja, jotta ne saisivat asiakkaita takaisin Lidlistä.
Suomalaiset myös harkitsevat aiempaa tarkemmin, mitä ostavat. Nykyään palkat eivät nouse ja verotus kiristyy. Ihmiset menevät halvimpaan kauppaan, koska rahaa on vähemmän kuin ennen.
Kaupan työntekijöiden ammattiliitot ovat huolissaan hinta-alesta. Ne pelkäävät, että kauppaketjut vähentävät työntekijöitä ja laskevat myyjien palkkoja. Työntekijöitä sanotaan ehkä irti, kun kauppa ei hintakilpailun takia kannata.
Myös maanviljelijät ja karjankasvattajat ovat huolissaan. He pelkäävät, että he saavat yhä huonomman hinnan lihasta, viljasta tai maidosta.
Lähteet STT, MTV3, Yle, Taloussanomat, PAM

on hyvää käydä kaupassa marko markuu saara anja