Kouluruokailun uuden suosituksen mukaan myös kouluruoka saa sisältää rasvaa, kunhan ateria on monipuolinen ja maukas. Tärkeintä on, että ruoka houkuttelisi kaikki syömään. Ainoastaan syöty ruoka edistää terveyttä, oppimista ja hyvinvointia.
Uusi suositus korostaa erityisesti sitä, että hyvä ateria nautitaan kiireettömässä seurassa.
– Alakouluissa syödään pääsääntöisesti hyvin. Joissakin yläkouluissa ainoastaan 60 prosenttia oppilaista käy kouluaterialla, Valtion ravitsemusneuvottelukunnan pääsihteeri Arja Lyytikäinen sanoo Helsingin Sanomissa.
Suosituksen mukaan hyvään koululounaaseen kuuluu lihaa, kalaa tai kanaa. Kasvisruokaa voitaisiin tarjota aiempaa enemmän. Ruuassa saa olla kohtuullisessa määrin suolaa, sokeria ja rasvaa.
Hyvä lounas tulisi tarjoilla koulussa oikeaan aikaan. Hyvän koulupäivän rytmin mukaisesti paras lounasaika on kello 11 ja 12:n välissä päivällä.
Peruskoulut ja lukiot alkavat useilla paikkakunnilla tämän viikon torstaina 10. elokuuta. Kesäloma päättyy torstaina esimerkiksi Helsingissä, Oulussa ja Tampereella. Rovaniemellä koulut alkavat jo keskiviikkona. Myöhemmin koulut alkavat Turussa, Mikkelissä ja Joensuussa. Kesäloma loppuu Turussa ja Mikkelissä 15.8. ja Joensuussa vasta 16.8.
Lähde HS
