Kaksi Korkeasaaren karhua heräsi talviuniltaan 18. helmikuuta. Ne kömpivät ulos talvipesästään ja söivät heti vähän ruohoa. Eläintenhoitajat antoivat karhuille salaattia, omenoita ja porkkanoita. Myöhemmin karhut saavat myös muikkuja.
Karhujen talvipesä pidetään vielä auki. Karhut käyvät siellä päiväunilla.
Suomen metsissä karhut voivat nukkua jopa lokakuusta huhtikuuhun. Se tarkoittaa puolen vuoden unta. Korkeasaaren karhut nukkuvat tavallisesti marraskuusta maaliskuuhun. Se tarkoittaa neljän kuukauden unta.
Viime syksy oli lämmin. Siksi Korkeasaaren karhut menivät nukkumaan vasta vähän ennen joulua.
Eläintarhan eläintenhoitajat sanovat, että karhut nukkuivat ihan hyvät talviunet. Ne eivät heränneet kertaakaan kesken unien.
Karhu on eläinlaji, joka elää metsässä. Karhut nukkuvat talvella, koska ne eivät löydä ruokaa lumisesta metsästä. Talviuni säästää karhujen voimia. Karhut eivät aina nuku talviunia, jos maassa ei ole lunta. Silloin ne löytävät ruokaa metsästä.
Lähde: www.korkeasaari.fi
Sain uuta tietoa tästä asiasta.