Jalkapallo on enemmän kuin urheilua

Teksti: Matti Välimäki
Kuva: Toivo Heinimäki
Uutinen julkaistu: 20.03.2026

Timo Furuholm on vasemmistoliiton kansanedustaja ja entinen jalkapalloilija. Furuholm arvostelee rahan valtaa urheilussa.

Kansanedustaja Timo Furuholm on entinen ammattilaisjalkapalloilija. Hän pelasi esimerkiksi Suomessa Turun FC Interissä ja Saksassa Hallescher FC:ssä. Nykyään hän on vasemmistoliiton ensimmäisen kauden kansanedustaja.

Lopetit jalkapalloilijan urasi viisi vuotta sitten. Onko sinulla ikävä kentälle?

– Joskus tuntuu, että olisi kiva pelata edelleen. Jalkapallo on kuitenkin tässä iässä turhan raskas laji.

– Pelaan kuitenkin eduskunnan jalkapallojoukkueessa. Aikaisemmin joukkue ei menestynyt. Sen jälkeen, kun tulin mukaan, olemme voittaneet jo kolme kertaa peräkkäin. Pelasimme eri maiden parlamenttien välisessä turnauksessa. Minulla on saattanut olla menestykseen joku vaikutus.

Minkälaisia kokemuksia sinulla on peliuraltasi?

– Pukukoppi oli täynnä ihmisiä, jotka olivat erilaisia ja lähtöisin eri puolilta maailmaa. Kentällä meillä kaikilla oli yhteinen päämäärä. Etenimme yhdessä kohti maalia. Se on hieno kokemus.

– Olen saanut jalkapallosta paljon ystäviä. Olen myös oppinut tulemaan toimeen erilaisten ihmisten kanssa. Olen oppinut käsittelemään epävarmuutta, häviöitä ja voittoja. Uskon, että en olisi eduskunnassa kansanedustajana ilman jalkapalloilijan uraani.

Mikä on jalkapallon merkitys yhteiskunnassa?

– Jalkapalloa pelataan ja seurataan kaikkialla maailmassa. Se yhdistää ihmisiä yli eri maiden rajojen, vaikka samaa kieltä ei ole.

– Jalkapallo auttaa maahanmuuttajien lapsia kotiutumaan Suomeen kotikaupungissani Turussa. He ovat löytäneet jalkapallon avulla esimerkiksi uusia kavereita ja oman ryhmän, johon he kuuluvat. Jalkapallo on siis tärkeää myös yhteiskunnallisesti.

Mitä asioita haluat edistää kansanedustajana?

– Haluan tehdä työtä hyvinvointivaltion puolesta. Meidän pitää huolehtia ihmisistä, jotka ovat heikoimmassa asemassa. Myöskään työtekijöiden oikeuksia ei saa enää heikentää. Minulle on lisäksi tärkeää, että Suomessa panostetaan koulutukseen.

– Maailman rikkailla on nykyään entistä enemmän rahaa ja valtaa. Sen sijaan tavallisten ihmisten asema on heikentynyt. Myös Suomessa on merkkejä tällaisesta kehityksestä. En hyväksy tällaista kehitystä.

Olet myös Turun kaupunginvaltuustossa. Mitä siellä tehdään?

– Kaupunginvaltuustossa olemme hyvin lähellä ihmisten tavallista arkea. Valtuustossa käsitellään asioita, jotka liittyvät koulutukseen ja kaupungin palveluihin. Yritän vaikuttaa siihen, että kaupunki tekee hyviä ja oikeudenmukaisia päätöksiä.

Rahalla on suuri merkitys kansainvälisessä jalkapallossa. Oletko samaa mieltä?

– Kyllä. Esimerkiksi Saudi-Arabia houkuttelee valtavilla summilla maailman parhaita jalkapalloilijoita pelaamaan liigaansa. Se yrittää parantaa jalkapallolla mainettaan.

Kansainvälinen jalkapalloliitto Fifa myönsi joulukuussa rauhanpalkinnon Yhdysvaltojen presidentille Donald Trumpille. Mitä mieltä olet asiasta?

– Trumpin palkitseminen uhkaa pilata koko hienon lajin. Se oli Trumpin mielistelyä, mikä on häpeällistä. Näyttää siltä, että Fifa arvostaa vain rahaa ja valtaa.

– Fifassa on myös ollut paljon ongelmia jo aikaisemmin. Oli virhe, että Fifa myönsi vuoden 2018 MM-kisat Venäjälle ja vuoden 2022 kisat Qatariin. Venäjä soti jo tuolloin Ukrainassa.Qatar kohtelee huonosti siirtotyöläisiä ja ihmisiä, jotka kuuluvat vähemmistöihin.

Jalkapallon MM-kisat järjestetään kesällä Yhdysvalloissa eli USA:ssa. Pitäisikö Euroopan maiden jäädä pois MM-kisoista?

– Tämä ajatus syntyi Saksassa, se voi olla hyvä idea. Seuraan tietysti, mihin tilanne kehittyy. Jos Eurooppa jää kisoista pois, se on valtava isku USA:lle. Kisojen boikotointi eli sieltä poisjääminen on kuitenkin mielestäni epätodennäköistä.

– Katson asiaa myös jalkapalloilijan näkökulmasta. Heille kisoista poisjääminen olisi tosi ikävää. Ammattipelaat ovat hyvätuloisia ja he ovat myös vastuussa siitä, kenen kisoissa tai seuroissa pelaavat.

Veikkausliiga alkaa huhtikuun alussa. Kuka voittaa mestaruuden?

– Minulla on vahva suhde Turun Interiin, pelasin Interissä kahteen otteeseen. Se on myös Veikkausliigan suosikki. Odotan sarjan alkua innokkaasti.

Kuka?

Timo Furuholm
Ikä: 38 vuotta
Asuinpaikka: Turku
Työ: vasemmistoliiton kansanedustaja eduskunnassa. Entinen ammattijalkapalloilija.
Perhe: kaksi lasta. Seurustelee vasemmistoliiton puheenjohtajan Minja Koskelan kanssa.
Harrastukset: lenkkeily, kuntosali, pyöräily ja lukeminen.
Lempiruoka: hyvä linssikeitto.
Tärkeintä elämässä: onnellisuus.

Jalkapallon MM-kisat pelataan 11. kesäkuuta – 19. heinäkuuta. MM-kisat järjestetään Kanadassa, Meksikossa ja Yhdysvalloissa.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)