Kiinni otettiin mielenosoittajia, jotka vastustivat isänmaallisen 612-yhdistyksen soihtukulkuetta. Suurin osa kiinniotetuista vapautui maanantaina.
Yhteenotot tapahtuivat itsenäisyyspäivänä Töölössä Helsingissä. 612-yhdistys järjesti siellä soihtukulkueen, johon osallistui noin 400 ihmistä.
Vapaus pelissä -ryhmä puolestaan vastusti 612-yhdistyksen kulkuetta. Poliisi puolestaan yritti estää ryhmien yhteenotot etukäteen. Vapaus pelissä -ryhmän mielenosoittajat heittelivät esineitä poliiseja kohti. Poliisi ampui paineilma-aseella Vapaus pelissä -ryhmän mielenosoittajia. Poliisi käytti nyt paineasetta ensimmäistä kertaa mielenosoittajia vastaan Suomessa.
– Sen osuma on hiukan kovempi kuin patukan lyönti, kommentoi ylikomisario Juha Hakola Ylelle.
612-yhdistyksen nimi viittaa itsenäisyyspäivään 6.12. Yhdistys on poliittisesti sitoutumaton, mutta äärioikeistolaisia on osallistunut sen toimintaan. Vapaus pelissä -ryhmään kuuluu mm. anarkisteja ja antifasisteja.
Itsenäisyyspäivän mielenosoituksiin eri puolilla Helsinkiä osallistui kaikkiaan noin 1 000 ihmistä.
Lähteet: Yle, Helsingin Sanomat
