Metsäyhtiö UPM kertoi viime viikolla, että se aikoo sulkea Kaipolan paperitehtaan Jämsässä. Jämsä on pieni kaupunki Keski-Suomessa lähellä Jyväskylää. Paperitehtaan sulkeminen on kova isku Jämsän kaupungille. Paperitehtaan työntekijöillä on hyvät palkat. Kaupunki saa heiltä paljon verotuloja.
UPM sulkee Kaipolan tehtaan, koska paperia ostetaan yhä vähemmän. Lisäksi koko maailman talous on lamaantunut koronan takia tänä vuonna.
Syksyn aikana työttömäksi jää vielä paljon enemmän työntekijöitä. Monilla yrityksillä on vaikeuksia koronan takia. Varsinkin matkailu, ravintolat ja pienet kaupat voivat huonosti.
Marin ihmetteli sulkemista
Pääministeri Sanna Marin vieraili Jämsässä viime viikolla. Marin lupasi, että valtio auttaa tehtaan työntekijöitä, jotta he löytävät uusia työpaikkoja.
Lauantaina Marin ihmetteli Ylen haastattelussa, miksi Kaipolan tehdas suljetaan juuri nyt. Marin sanoi, että olemme nyt vaikeassa taloudellisessa tilanteessa. Marin sanoi, että irtisanomiset ovat kova isku työntekijöille.
– Oliko juuri nyt oikea aika sulkea kannattava tehdas, Marin kysyi.
Marinin arvostelusta heräsi vilkas keskustelu metsäteollisuuden tulevaisuudesta Suomessa. Monien teollisuusjohtajien mielestä Suomessa paperitehtaiden työntekijät saavat liian hyvää palkkaa. Lisäksi verot ovat liian suuria. Siksi tehtaita kannattaa pitää muissa maissa.
Paperitehtaiden työntekijöiden palkka Suomessa on 60 000 euroa vuodessa. Se on noin 5 000 euroa kuukaudessa.
Lähteet: STT, Yle

se on todella surullisia uutisia. mutta me tarvitsemme ajatelella miksi se tapahtui, mä ajatelen jos hallitus kontrolloi yritystä liikaa, Varsinkin kun johtaja ei ymmärrä talouden sääntöä, on selvää, että Marinilla ei ole yrityskokemusta. Hän ei menesty omassa liiketoiminnassaan, hän ei koskaan todista tätä.
On sääntö, että jos pomo ei voi ansaita voittoa tekemästään, hän lopettaa sen.
Bruh just get paper