Tutkijatohtori Karoliina Suonpään mukaan poliisin tilastoista näkyy, että pahoinpitelyt tapahtuvat välillä ryhmissä. Pahoinpitelyitä kuvataan videolle ja jaetaan sosiaalisessa mediassa.
– Lähes kaikilla on mukana älypuhelin. Monet kuvaavat, koska muutkin tekevät niin.
Yli puolet tutkimukseen osallistuneista nuorista oli nähnyt pahoinpitelystä kuvatun videon, jossa uhria kiusattiin tai nöyryytettiin.
Kaikkia tapauksia ei ilmoiteta poliisille
Tutkimuksen mukaan suurin osa nuorista ei kerro kokemuksistaan poliisille.
Jos kyseessä on vakava rikos, poliisi saa siitä kuitenkin usein tiedon. Mitä lievempi rikos on, sitä harvemmin se päätyy poliisin tutkittavaksi.
Aikuisten ja poliisin täytyy tukea nuoria
Suonpää sanoo, että valtaosa nuorista ei pidä rikoksien tekemistä hyväksyttävänä. Nuoret ovat myös sitä mieltä, että rikoksista pitää saada rangaistus.
Suonpään mukaan on tärkeää, että nuoret luottavat aikuisiin ja poliisiin. Aikuisten ja poliisin pitäisi kertoa selkeästi, että he voivat auttaa nuoria.
Tekstin on kirjoittanut Joni Hakasalo. Hän opiskelee journalistiikkaa Tampereen yliopistossa, ja hänestä tulee toimittaja.
Tekstin on julkaissut yleiskielisenä Moreenimedia, joka on yliopiston harjoitustoimituksen julkaisualusta.
Linkki juttuun Moreenimediassa: https://moreenimedia.fi/2024/11/11/lahes-viidesosa-nuorista-on-kokenut-vakivallan-uhkaa-pieni-osa-kantaa-asetta-mukana-itsepuolustustarkoitukseen/
