Islamilaisen teologian opetus alkaa Helsingissä tänä syksynä.
Opintojen ja tutkimuksen tavoitteena on laajentaa islamin uskon ymmärtämistä sekä teksteissä että käytännössä. Islamilaisen teologian lehtorin tehtävää hoitaa tutkija Mulki Al-Sharmani.
– Uskontojen kirjo on laajentunut Suomessa viime vuosikymmenten aikana. Islamilaisen teologian opinnoille on kysyntää, teologisen tiedekunnan dekaani Antti Räsänen sanoo.
Teologia on oppi jumalasta. teologiaa voi Suomessa opiskella Helsingin yliopistossa ja Turun Åbo Akademissa sekä Itä-Suomen yliopistossa Joensuussa.
Opettajista pula
Suomessa on kova pula islaminopettajista. Tällä hetkellä Suomessa on ainoastaan 20 pätevää islaminopettajaa. Tarvetta olisi ainakin 100 ammattitaitoiselle opettajalle.
Islam on yksi Suomen vähemmistöuskonnoista. Suomessa asuu noin 60 000 muslimia.
…Sen pitäisi tehdä jo kolme kymmentä vuotta sitten, kun orientaali-ihmiset tulivat Suomeen. Ei tarvitse olla profeettana, että aavistaa tätä ongelmaa.