Hallitus aikoo uudistaa perhevapaat. Perhevapaat ovat lomia, joita vanhemmat voivat pitää, kun perheeseen syntyy lapsi.
Hallitus esittää, että vanhemmat voivat pitää yhteensä 14 kuukautta perhevapaata. Molemmat vanhemmat saavat yhtä paljon vapaata, vähän yli puoli vuotta. Osan vapaasta voi antaa toiselle vanhemmalle.
Kyse on tasa-arvosta
Vanhemmat saavat päivärahaa, kun he ovat perhevapaalla. Työnantaja maksaa suuren osan päivärahasta. Äidit pitävät suurimman osan perhevapaista. Siksi äitien työnantajat maksavat nykyisin suurimman osan päivärahoista. Tämän on ajateltu heikentävän naisten työllistymistä.
Hallitus toivoo nyt, että isät pitävät nykyistä enemmän perhevapaata. Nykyisin isät käyttävät vain pienen osan perhevapaista. Hallitus toivoo myös, että vastuu lasten hoidosta jakautuu tasaisemmin vanhempien kesken.
Eduskunta käsittelee lakia syksyllä. Laki astuu voimaan todennäköisesti ensi vuoden alussa.
Lähteet Yle, HS

Minun mieltä, isät eivät haluu istua kotonassa lapsen kanssa! se on raskasta työtä. Se laki ehkä piilottaa työtön isät.
Minun mukaan maailman paras lakilaki olen erittäin tyytyväinen Suomeen
Suomen laki on minulle erittäin hyvä ja erittäin hyvä, Turkissa ei ole sellaista lakia
Hallitus pidentää perhevapaata isille, koska nykyisin vastuu hoidosta jakautuu tasaisin vanhempien kesken. Hyvä! Ehkä menen Suomeen, kun saan lapsen.
Kuinka monta kuukautta perhelomaa vanhemmat voivat ottaa nyt?