Suomeen saapuu helmikuun lopussa lauha sääjakso. Lämpötilat saattavat eteläisessä Suomessa nousta jopa useamman asteen plussan puolelle.
– Lounais-Suomessa saattaa olla jopa +5 astetta lämmintä. Kevät etenee tyypilliseen tapaan. Kohta mennään plussan puolelle myös öisin, Forecan meteorologi Ilkka Alanko kertoo.
Alangon mukaan lauha jakso saattaa kestää jopa kymmenen päivää. Myös Luonto-Liiton Jenni Hämäläinen sanoo kevään saapuvan hiljalleen talven jälkeen. Hämäläisen mukaan kevään myötä Suomeen saapuvat myös kiuru, laulujoutsen ja peippo.
– Laulujoutsen voi lentää Etelä-Suomeen jo maaliskuun alussa. Silloin jäät alkavat lähteä.
Jos talvi on tuntunut tänä vuonna harvinaisen pitkältä, kyse ei ole pelkästä luulosta ja tunteesta. Ilmastokeskuksen meteorologi Ville Siiskonen vahvistaa, että aurinkoiset päivät ovat olleet vähissä tänä talvena. Erityisen harmaata on ollut Keski- ja Etelä-Suomessa. Ilmastokeskuksen tilastojen mukaan Jyväskylässä on ollut historian pilvisin talvi. Siellä aurinko näyttäytyi 2,5 kuukauden aikana ainoastaan 18 tunnin ajan.
Helsinki-Vantaan lentoasemalla ei ole ollut yhtä pilvistä 25 vuoteen. Aurinko ei paistanut juuri lainkaan joulukuun alun ja helmikuun puolen välisenä aikana.
on ihana meille . joka ei osa hyvin suomen kieli