Helsingin yliopisto on vertailun mukaan maailman 56. paras yliopisto. Euroopan yliopistojen joukossa Helsinki on sijalla 16. Yksikään toinen suomalainen yliopisto ei päässyt sadan parhaan joukkoon.
Shanghain lista on maailman vanhin ja arvostetuin lista, joka vertailee yliopistoja. Suomalaisista yliopistoista Itä-Suomen yliopisto sijoittui listalla sijoille 300–400. Oulun yliopisto, Aalto-yliopisto sekä Turun yliopisto sijoittuivat sijoille 400–500.
Maailman paras yliopisto on yhdysvaltalainen Harvard. Toiseksi paras on myös yhdysvaltalainen Stanfordin yliopisto. Vertailun kolmanneksi paras yliopisto on brittiläinen Cambridge.
Maailman 20 parhaan yliopiston joukossa on 16 yhdysvaltalaista yliopistoa. 20 parhaan joukossa on ainoastaan kolme eurooppalaista yliopistoa. Kaikki 20 parhaan joukkoon valitut eurooppalaiset yliopistot ovat Britanniassa.
Maailmassa on 17 000 yliopistoa.
