Hämähäkit eivät ole hyönteisiä, vaan ne kuuluvat suureen hämähäkkieläinten ryhmään. Hämähäkeillä on kahdeksan jalkaa, hyönteisillä jalkoja on tavallisesti kuusi.
Kaikki hämähäkit tekevät ohutta lankaa eli seittiä. Seitti on hyvin joustavaa ja kestävää. Seitti syntyy hämähäkin takaruumiissa olevissa rauhasissa. Jotkut hämähäkkilajit tekevät seitistä verkon, jolla ne saalistavat hyönteisiä. Osa hämähäkeistä suojaa munansa kiertämällä seittiä niiden ympärille.
Verkkoja tekevällä ristihämähäkillä on takaruumiissa valkea ristikuvio. Hämähäkin verkossa on tahmeita kohtia, joihin saalis jää kiinni. Varovasti verkossa liikkuva hämähäkki osaa itse välttää tahmeat kohdat.
Lukit kuuluvat myös hämähäkkieläimiin, mutta ne eroavat selvästi hämähäkeistä. Lukeilla on kaksi silmää ja niiden ruumis on yhtenäinen. Hämähäkit ovat selkeästi kaksiosaisia ja niillä on monta silmää.



Lähde: TM 09/2015
