Suomen presidentti seuraavat kuusi vuotta on Sauli Niinistö. Hän aloittaa työt uudessa tehtävässä 1. maaliskuuta. Samana päivänä päättyy Tarja Halosen ura presidenttinä. Halonen on toiminut presidenttinä 12 vuotta. Hänet valittiin ensimmäisen kerran maan johtoon vuonna 2000 ja toisen kerran vuonna 2006.
Sauli Niinistö on kotoisin Varsinais-Suomesta Salosta. Hän on 63-vuotias ja koulutukseltaan varatuomari. Hänet valittiin kokoomuksen ehdokkaana eduskuntaan ensimmäisen kerran vuonna 1987. Niinistö on työskennellyt oikeusministerinä, valtiovarainministerinä ja eduskunnan puhemiehenä. Vuosina 2003–2007 hän oli Euroopan investointipankin varapääjohtaja.
Vuonna 1995 Niinistön elämää kohtasi onnettomuus, kun hänen vaimonsa kuoli liikenneonnettomuudessa. Näin hänestä tuli kahden pojan yksinhuoltaja. Vuonna 2004 hän oli itse suuressa vaarassa. Niinistö lomaili poikiensa kanssa Thaimaassa, kun tsunami eli valtava hyökyaalto iski. Isä ja pojat selvisivät tilanteesta, mutta tapahtuma jätti syvän jäljen Niinistön elämään.
2000-luvun alussa Niinistö kihlautui kansanedustaja Tanja Karpelan kanssa. Kihlaus kuitenkin purkautui, ja vuonna 2009 Niinistö meni naimisiin Jenni Haukion kanssa. Niinistöä selvästi nuorempi Haukio on kotoisin Porista, ja hän on työskennellyt erilaisissa kokoomuksen puoluetehtävissä.
Kuinka vanha Jenni Haukion on ?
Jenni Haukio on 34-vuotias.
Onnea uudelle Presidenttiparille!
Onnea tulevalle presidentille Sauli niinistölle
ja uudelle vaimolle presidentin puolisolle Jenni haukiolle
presidentin tehtävissä
torstaina 1.3 alkaen klo 12.00
t:Miska.
sauli niinistö on isamaalinen ja on rehelinen mies ja viksunpi