Hallitus pääsi sopuun vanhuspalveluista

Teksti: Petri Kiuttu
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 12.02.2020

Pääministeri Sanna Marin vahvisti viime viikolla, että hallitus on sopinut vanhuspalvelulaista.

Hallitus on tehnyt sopimuksen vanhuspalveluiden hoitaja- mitoituksesta eli hoitajien vähimmäismäärästä.

Ympärivuorokautista hoivaa antavassa hoivakodissa tulee olla jatkossa seitsemän hoitajaa kymmentä vanhusta kohden. Laki tulee voimaan vuonna 2023. Uusi laki on sitova. Lailla halutaan parantaa vanhusten hoidon laatua.

Vanhusten hoidosta ja sopivasta mitoitutuksesta on kiistelty vuosien ajan. Uusi malli maksaa yli 200 miljoonaa euroa. Hoivakoteihin täytyy palkata 4 400 uutta hoitajaa.

Perhe- ja peruspalveluministeri Krista Kiuru lupasi viime syksynä, että hoitajamitoitusta nostetaan.

Lähde Yle

Yksi kommentti artikkeliin ”Hallitus pääsi sopuun vanhuspalveluista”

  1. olin harjoittellut vanhaikodissa, mielestäni ,että hoitajat on valittava, jotka todella rakastavat hoitoaan. Jotta todella parantaa vanhusten hoidon laatua.

    Vastaa

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)